A B-vitamin rendelése

A folsav hatásai, alkalmazásának előnyei

(5/1)

A folsav a B-komplex 9-es sorszámú tagja. A B-vitaminok többi tagjához hasonlóan fontos szerepet tölt be a sejtek anyagcseréjében és a vérképzés funkcióinak megőrzésében, kiemelten fontos funkciója van továbbá a magzati fejlődés támogatása.

A leveles zöldségek a B9-vitamin (folsav) kiváló forrásai.

A folát és a folsav a B9-vitamin két különböző formája - a természetben előforduló, s a szervezeten belül könnyebben hasznosuló B9-vitamint nevezzük folátnak, míg szintetikus úton előállított alternatíva, amely egyben az étrend-kiegészítők alkotóeleme, a folsav. A folát számos élelmiszerben megtalálható (leveles zöldségek, száraz bab, borsó, diófélék), sok esetben azonban ezek rendszeres fogyasztása mellett is szükségünk lehet az étrend-kiegészítők által történő vitaminpótlásra. (Az írás további részében - a köznyelvben használt módon - kövektezetesen folsavként hivatkozunk a B9-vitaminra.)

Milyen funkciókat lát el a B9-vitamin?

A B9-vitamin részt vesz tehát a sejtek energiatermelésében és anyagcseréjében, az új sejtek létrehozásában; felelős a vörösvértestek ép formájának megőrzéséért, a fehérvértestek, valamint a vérlemezkék képzéséért. Kiemelten fontos a várandósság alatt, mivel szükséges a magzati idegrendszer és a gerinc kifejlődéséhez - a folsav megfelelő mennyiségben történő bevitele továbbá csökkenti a születési rendellenességek kockázatát. Segítséget nyújt továbbá a vérnyomás egészséges szinten tartásában és a magas homocisztein-szinttel együtt járó vesebetegségek kiegészítő kezelésében is.

A B9-vitamin elősegíti a B12-vitamin hasznosulását, így étrend-kiegészítőként alkalmazva érdemes a két vitamint együttesen fogyasztani.

Napi vitaminbeviteli szükséglet

Az egészséges, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étrend részeként egy átlagos felnőtt ideális esetben napi szinten 200 mikrogramm B9-vitamint juttat a szervezetébe. 

Folsavhiány esetén a következő tünetek léphetnek fel: levertség, fokozott őszülés, hajhullás, nyelvgyulladás, hasmenés, illetve egyéb gyomor- és bélrendszeri tünetek.

B9-vitamin várandósság alatt

A várandósság időszakában természetes módon megnő a szervezet vitaminszükséglete  - ez a folsav esetében a következőképpen alakul:

  • Teherbeesés előtt: naponta 400mcg

  • A terhesség első 3 hónapjában: naponta 400mcg

  • A negyedik és a kilencedik hónap között: naponta 600mcg

  • Szoptatás alatt: 500mcg

Értékelések (1)