A B-vitamin rendelése

B6 vitamin – piridoxin, piridoxál

A B6-vitamin elnevezéssel három, egymáshoz hasonló vegyületet illetünk, ezek a piridoxin, a piridoxál és a piridoxamin. A B-komplex (a B-vitaminok együttes megnevezése) többi tagjához hasonlóan fontos szerepet tölt be a mentális  egészség és az immunrendszer  erősségének megőrzésében, továbbá a bevitt élelmi források a szervezet számára hasznosítható energiává való alakításában. Lássuk, mi mindent tudhatunk a B6-vitaminról!

B6-vitamin tartalmú termékek

Főbb funkciók

Idegrendszervédő

A B6-vitamin a B-komplex sokoldalú tagja, számos élettani folyamatban tölt be nélkülözhetetlen szerepet. Olyan enzimek és koenzimek kiindulási anyaga, melyek elengedhetetlenek az idegrendszer egészséges működéséhez szükséges ingerület-átvivő anyagok termelődéséhez. Hozzájárul a szerotonin-szinttel összefüggésben álló egészségügyi problémák (depresszió, migrén, PMS, valamint egyéb idegi-, étkezési- és szexuális zavarok) kezeléséhez, segíthet megelőzni az epilepsziás rohamokat, illetve csökkenteni azok gyakoriságát.

Emésztéssegítő

A piridoxál-foszfát (PLP) - a B6-vitamin emésztés útján előállítható formája - a megfelelő idegi működést biztosító anyagok előállításán kívül a fehérjék, a szénhidrátok és a zsírok  anyagcseréjéhez szükséges enzimek és koenzimek létrehozásában is részt vesz, hozzájárul tehát a bevitt táplálék energiává való alakításában.

Szépségápoló és immunerősítő

Hozzájárul a haj, a bőr és a köröm egészségének és szépségének megőrzéséhez – hiánytünete lehet a korpásodás és a hajhullás. Hozzájárul a normál immunfunkciók fenntartásához, a fertőzések leküzdéséhez és megfelelő mennyiségben enyhítheti az allergiás tüneteket is.

A szív- és érrendszer támogatása

A B6-vitamin fontos szerepet lát el a vérképzés során is: a hemoglobin előállítása által részt vesz a vörösvérsejtek létrehozásában. Olyan szívproblémák megelőzésében nyújthat segítséget, mint a szívinfarktus, a stroke, az ischaemiás szívbetegségek vagy a trombózis, valamint gátolja a fokozott véralvadást.

Mennyi B6-vitaminra van szükségünk?

Napi ajánlott beviteli mennyisége felnőttek esetén 1,3 milligramm. Ez az érték megnő a várandósság és a szoptatás ideje alatt - 1,9-2 mg -, illetve 50 éves kor felett - nők: 1,5 mg, férfiak: 1,7 mg -.

Mivel vízben oldódó vitaminról van szó, túladagolása viszonylag nehezen, étrend-kiegészítők által (értsd: a napi adag százszorosának bevitele) érhető el, túladagolásának legfőbb tünetei többek között az éjszakai nyugtalanság és az álmatlanság.

Természetes élelmi források

Természetes B6-vitamin források a húsok, a máj, az élesztő, az olajosmagvak, a lencse és a szárazbab. Fontos tudni, hogy az étel feldolgozása, hővel való kezelése, tartósítása a vitamintartalom akár ötven százalékának elvesztésével is járhat, így amennyiben módunk van rá, érdemes a nem feldolgozott élelmiszereket választanunk.

Még nem érkezett értékelés. Légy te az első!